«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Խո­նար­հում ան­կա­խու­թ­յան հռ­չա­կագ­րին

Խո­նար­հում ան­կա­խու­թ­յան հռ­չա­կագ­րին
04.09.2020 | 01:14
«Վա­ղա­հաս պտու­ղը չքա­ղե­ցի, և
ուշ հա­սու­կին չժա­մա­նե­ցի
Եվ ա­հա­վա­սիկ շվա­րել եմ ես
բա­րիք­նե­րից զուրկ»։
Գրի­գոր ՆԱ­ՐԵ­ԿԱ­ՑԻ
«Մա­տյան ող­բեր­գու­թյան», ԲԱՆ ԿԸ

ՏԱ­ՐԵ­ԴԱՐ­ՁԸ` ՏԱ­ՐԵ­ԼԻՑ


Երկ­րի (այն է` 3-րդ հան­րա­պե­տու­թյան) քա­ղա­քա­կան տա­ղա­վար տո­նը ան­վե­րա­պա­հո­րեն «Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կա­գիրն» է, ո­րի փա­ռա­պանծ տա­րե­դար­ձը ան­ցած շո­գա­պաղ օ­գոս­տո­սի 23-ին էր։ Այն, ինչ­պես և սպա­սե­լի էր, մատն­վեց ան­տար­բե­րու­թյան և մղ­վեց հա­յոց նո­րա­գույն շր­ջա­նի պատ­մու­թյան ո­րոմ­նա­պատ լու­սանց­քը։
Հատ­կա­պես գրա­վում է սույն հռ­չա­կագ­րի 7-րդ կե­տը. «Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան ազ­գա­յին հարս­տու­թյու­նը` հո­ղը, ըն­դեր­քը, օ­դա­յին տա­րա­ծու­թյու­նը, ջրա­յին և այլ բնա­կան պա­շար­նե­րը, տն­տե­սա­կան, մտա­վոր, մշա­կու­թա­յին կա­րո­ղու­թյուն­նե­րը, նրա ժո­ղովր­դի սե­փա­կա­նու­թյունն է»։ Այ­նինչ երկ­րի ժո­ղո­վուրդն ա­կա­մա պա­տանդ­ված է 3-րդ հան­րա­պե­տու­թյու­նում։ Երկ­րի նախ­կին, ա­ռա­վել ևս ներ­կա իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը նույն­պես պա­տանդ են սե­փա­կան հայ­րե­նի­քում։ Զի հենց նրանց ձեռ­քով, ա­հա ար­դեն 30 տա­րի բռ­նա­դատ­վեց, այ­սօր ար­դեն ուղ­ղա­կի բռ­նա­բար­վում է «Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կա­գի­րը», ո­րը լույս ըն­ծայ­վեց մի գե­րա­գույն նպա­տա­կով` կա­ռու­ցել Շնոր­հա­պե­տու­թյուն։ (Շնոր­հա­պե­տու­թյու­նը (մերիտոկրատիա) պե­տա­կան կա­ռա­վար­ման ձև է, երբ հա­սա­րա­կու­թյան որևէ ան­դա­մի բա­րե­կե­ցու­թյան աս­տի­ճա­նը պայ­մա­նա­վոր­ված է պե­տա­կան կյան­քում նրա կա­տա­րած ներդ­րում­նե­րով։ Այս ներդ­րում­նե­րը կա­րող են լի­նել թե՛ տն­տե­սա­կան, թե՛ մշա­կու­թա­յին)։ Բայց վե­րա­դառ­նանք մշա­կույ­թի և ար­վես­տի դաշտ։
Մի՞­թե ար­տա­ռոց չէ հետևյալ փաս­տը. ՀՀ մշա­կույ­թի որևէ նա­խա­րար լիա­զոր­ված չէ կան­խե­լու որևէ գե­ղար­վես­տա­զուրկ երևույ­թի ի հայտ գա­լը։ Իսկ գե­ղար­վես­տազր­կու­թյունն ու գա­ղա­փա­րա­կան ճող­ված­քը 3-րդ հան­րա­պե­տու­թյու­նում դրու­թյան տերն են ա­մե­նուր և ա­մեն օր։ Նա­խա­րա­րու­թյուն­նե­րը ե­րեկ և այ­սօր ան­զոր են մայ­րա­քա­ղա­քի և հան­րա­պե­տու­թյան մյուս քա­ղաք­նե­րի գե­ղա­գի­տա­կան նկա­րա­գիրն ամ­բող­ջաց­նե­լու։ Տե­ղա­կան իշ­խա­նիկ­ներն են ո­րո­շում, թե ում ար­ձա­նը երբ և որ­տեղ, նաև ում կա­տար­մամբ պի­տի տե­ղադր­վի, նրանց է հա­սու զա­նա­զան քա­րոզ­չա­կան պաս­տառ­նե­րի բո­վան­դա­կա­յին և գե­ղա­գի­տա­կան պատ­կե­րագ­րու­մը և այլն, և այլն։


Հատ­կա­պես ող­բեր­գա­զա­վեշ­տա­յին է «Հայ մե­ծեր» հան­րա­հայտ քա­րոզ­չա­կան գրո­հը` ար­ձա­նագր­ված հս­կա վա­հա­նակ­նե­րի վրա։ Մխի­թար Գո­շի, Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցու, Թու­մա­նյա­նի և Տե­րյա­նի, Սա­րյա­նի և այլ երևե­լի­նե­րի շար­քում ի ցույց են դր­վում հան­րու­թյա­նը գրե­թե ան­հայտ, ազ­գա­յին-պե­տա­կան կյան­քում ոչ էա­կան ներդ­րում ու­նե­ցած դեմ­քեր։ Սա պոստ­մո­դեռ­նի նոր­հայ­կա­կան ա­ղա­ղակն է։ Իսկ պոստ­մո­դեռ­նը մի պարզ և բա­րո­յա­զուրկ խն­դիր է լու­ծում` վե­րաց­նում է տար­բե­րու­թյուն­նե­րը, ջն­ջում է սահ­ման­նե­րը, նույն տի­րույ­թում միևնույն թու­ջե սան­րով է սան­րում և՛ սափ­րագլ­խին, և՛ գանգ­րա­հե­րին, ար­վես­տի նույն գոր­ծում նե­րա­ռում է թե՛ ազ­գա­յի­նը, թե՛ ա­պազ­գա­յի­նը, կնոջն ու տղա­մար­դուն, ռա­բիսն ու եր­գե­հո­նա­յին ե­րաժշ­տու­թյու­նը։
Իսկ ՀՀ մշա­կույ­թի նա­խա­րա­րու­թյու­նը պահ­պա­նում է զա­նա­զան ժա­մա­նա­կավ­րեպ մի­ջո­ցա­ռում­նե­րի և զար­մա­նա­զան բա­րո­յա­զուրկ ցուց­քե­րի կազ­մա­կերպ­չի և պա­տաս­խա­նա­տուի դիր­քե­րը։ Կաս­կած չու­նեմ, որ «Հու­զանք ու զանգ» ցատ­կռ­տու­քը ԿԳՄՍ-ի մշա­կույ­թի են­թա­նա­խա­րար-պա­տաս­խա­նա­տու Նա­րի­նե Խա­չա­տու­րյա­նի ճա­շա­կի ար­գա­սի­քը չէր։ Նրա ար­գա­սա­բեր և ճա­շա­կա­վոր գոր­ծու­նեու­թյա­նը լավ ծա­նոթ եմ, երբ Թու­խի­կյան պա­պե­նա­կան տոհ­մա­նու­նով ղե­կա­վա­րում էր Հով­հան­նես Թու­մա­նյա­նի թան­գա­րա­նը։ Ներ­կա­յումս տի­կի­նը Ջորջ Սո­րո­սի կր­թա-մշա­կու­թա­յին (կար­դա­ցեք` կր­տա-մաշ­կա­հա­նիչ) ռազ­մա­վա­րու­թյան կա­մա­վոր պա­տանդն է. Եվ կա­տա­րում է սո­րո­սա­կան Ա­րա­յիկ Հա­րու­թյու­նյա­նի հա­կազ­գա­յին և ա­պա­պե­տա­կան հանձ­նա­րա­րու­թյուն­նե­րը` զար­մա­նա­լի հանձ­նա­ռու­թյամբ։ Բայց մի՞­թե ժա­մա­նա­կը չէ ըմ­բոս­տա­նա­լու և պա­հան­ջե­լու իմ­քայ­լա­կան վե­րա­դա­սից (քա­ղա­քա­կան աս­պա­րե­զը գլուխ­նիոտն լքե­լուց 1 ժամ ա­ռաջ) լու­ծա­րել ԿԳՄՍ ձևով նա­խա­րա­րու­թյուն, բո­վան­դա­կու­թյամբ` սատ­րա­պու­թյու­նը, պետ­բյու­ջե վե­րա­դարձ­նել սույն սատ­րա­պու­թյան վե­րա­դա­սի աշ­խա­տա­վար­ձե­րի 70 տո­կոսն ու հա­վե­լավ­ճար­ներն ամ­բող­ջու­թյամբ և ու­շի ու­շով ծա­նո­թա­նալ ներ­քոն­շյալ ա­ռա­ջար­կիս հետ։

ՄԱ­ԿԸՆ­ԹԱ­ՑՈՒ­ԹՅԱՆ ԵՎ ՏԵ­ՂԱՏ­ՎՈՒ­ԹՅԱՆ ՄԻ­ՋԱ­ԿԱՅ­ՔՈՒՄ


Ժա­մա­նա­կի պա­հանջն է Հա­րա­պե­տու­թյան հրա­պա­րա­կի հա­րա­վա­յին, դե­պի երևե­լի հայ­կա­զուն­ներ Ստե­փան Շա­հու­մյա­նի և Ա­լեք­սանդր Մյաս­նի­կյա­նի հու­շար­ձան-կո­թող­ներն ու­ղեկ­ցող լայ­նա­հուն պո­ղո­տա-զբո­սա­գու սկզ­բում, հենց այն­տեղ, ուր նախ­կի­նում գրա­նի­տե հո­յա­շեն պատ­վան­դանն էր, այժմ կա­նա­չեղ գա­զոն, կեր­տել «Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կագ­րի» խոր­հր­դան­շա­կան և վե­հա­շուք կո­թո­ղը։

Քա­ղա­քա­կիրթ աշ­խար­հում (Ֆրան­սիա­յում և Նի­դեր­լանդ­նե­րում, Անգ­լիա­յում, Իս­պա­նիա­յում և այլ եր­կր­նե­րում) նկա­րի­չը լիա­րյուն ստեղ­ծա­գոր­ծում է, աստ­վա­ծաշ­նորհ տա­ղան­դը` կտա­վի և քան­դա­կի տես­քով, նվի­րա­բե­րում է սե­փա­կան ժո­ղովր­դին ու պե­տու­թյա­նը, նպաս­տում է երկ­րի բյու­ջեի հարս­տաց­մա­նը, զի քա­ղա­քա­կիրթ աշ­խար­հում կեր­պար­վես­տա­գե­տը հան­րա­յին և ազ­գա­յին կյան­քի ա­ռաջ­նա­դիր­քում է, քան­զի այդ աշ­խար­հի եր­կր­նե­րում կեր­պար­վես­տը պե­տա­կան բյու­ջեի ո­ղոր­մա­ծու­թյա­նը սպա­սող մնա­ցոր­դա­յին ար­ժեք չէ, այն պե­տա­կան կյան­քի ա­ռա­ջըն­թացն ա­պա­հո­վող և հզոր նե­րու­ժով առ­լե­ցուն գոր­ծոն է, ոչ ա­մենևին` գոր­ծիք։ Կեր­պար­վես­տի ար­տադ­րանքն ի­րաց­նե­լով ար­տա­քին շու­կա­նե­րում` պե­տու­թյու­նը ծա­ռա­յում է թե՛ ստեղ­ծա­գոր­ծող ան­հա­տին, թե՛ ինքն ի­րեն։ Տիարք և տիկ­նայք իշ­խա­նա­պե­տեր, աս­վածն ա­կան­ջի օղ ա­րեք, հա­վա­տա­ցեք, որ չեք փոշ­մա­նի։ Ա­ռայժմ մեր բախ­տախ­ռով հայ­րե­նի­քում կեր­պար­վես­տը հըն­թացս հարս­տա­հար­վում է։ Ա­մեն օր և ա­մե­նուր։ Եվ որ­պես­զի միտքս հե­ղա­փո­խա­կան թռու­ցի­կի նման չճախ­րի օ­դում, պատ­կե­րագ­րում եմ ի­րա­վի­ճա­կը։
Ան­շուշտ, նկա­րի­չը նկա­րում է, քան­դա­կա­գոր­ծը քան­դա­կում է ողջ կյան­քում։ Բայց ա­նո­ղորմ ժա­մա­նա­կը հա­տում է տա­րա­ծու­թյան շե­մը, և նրանք ար­ժա­նա­նում են պե­տա­կան պատ­վո վճա­րի, այն է` թո­շա­կի։ Որևէ պե­տա­կան կամ մաս­նա­վոր հաս­տա­տու­թյու­նում երբևէ չաշ­խա­տած կեր­պար­վես­տա­գե­տը 3-րդ հան­րա­պե­տու­թյու­նում ստա­նում է... կեն­սա­թո­շակ, հա­վա­սար­վե­լով այն հար­գար­ժան տնա­յին տն­տե­սու­հուն, ո­րը ողջ կյան­քում ե­րե­խա է ծնել և խնա­մել, ա­մուս­նուն է գոր­ծի ճա­նա­պար­հել և դու­ռը լայն­սիրտ բա­ցել է նրա ա­ռաջ օ­րա­վար­տին։ Մի խոս­քով, շեն է պա­հել իր օ­ջա­խը։ Ա­զատ ստեղ­ծա­գոր­ծող կեր­պար­վես­տա­գե­տը նաև զրկ­ված է սո­ցիա­լա­կան որևէ ա­պա­հո­վու­թյու­նից, նա հա­րա­զատ երկ­րի ըն­կե­ցիկ զա­վակն է։ Այլ կերպ ա­սած` ստեղ­ծա­գոր­ծում և ապ­րում է չա­րա­բաս­տիկ «մնա­ցոր­դա­յին ար­ժե­քի» տի­րույ­թում։
Հա­յաս­տա­նի ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տը վա­րար գետ է, միա­վո­րում է շուրջ եր­կու հա­զար ա­հել և ջա­հել ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղի, բայց ա­հա 30 տա­րի է, ինչ տա­պակ­վում է սե­փա­կան յու­ղի մեջ։ Չկա որևէ ռազ­մա­վա­րու­թյան, բայց չէ՞ որ կան նո­րան­կա­խա­կան պատ­մա­փու­լում ի­րենց ար­ժա­նա­պատ­վու­թյու­նը պահ­պա­նած և կի­սա­կա­խյալ պե­տու­թյան մեջ ի­րենց ան­կա­խու­թյու­նը սյու­նա­վո­րած հաս­տա­տու­թյուն­ներ, ի դեմս Հա­յաս­տա­նի գե­ղար­վես­տի պե­տա­կան ա­կա­դե­միա­յի, Հա­յաս­տա­նի նկա­րիչ­նե­րի միու­թյան, ՀՀ ԳԱԱ ար­վես­տի ինս­տի­տու­տի, Հա­յաս­տա­նի ազ­գա­յին պատ­կե­րաս­րա­հի, Եր­վանդ Քո­չա­րի և Մար­տի­րոս Սա­րյա­նի տուն-թան­գա­րան­նե­րի... Կան մաս­նա­վոր պատ­կե­րաս­րահ­ներ, ո­րոնք, ոչ շա­հե­կան մի­ջա­վայ­րում գոր­ծե­լով, այ­նուա­մե­նայ­նիվ, հան­րահռ­չա­կում են հայ կեր­պար­վես­տը երկ­րում և նրա սահ­ման­նե­րից դուրս, վա­ճա­ռում են ար­դի վար­պետ­նե­րի աշ­խա­տանք­նե­րը, շա­հում են ի­րենք, շա­հում է նկա­րի­չը։ Բայց ան­մասն է պե­տու­թյու­նը։


Պատ­կե­րա­վոր ա­սած, հայ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի մեր վա­րար գետն իր զույգ ա­փե­րում կա­ղա­պար­ված է և հո­սում է նեղ­լիկ ա­կո­սով, ինչ­պես մայր հու­նից շեղ­ված մի վտիտ առ­վակ։

«Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կագ­րի» ո­գուն հա­րիր ան­խու­սա­փե­լի ազ­գա­յին հե­ղա­փո­խու­թյու­նից հե­տո ա­պա­գա­յում ի հայտ կգա ՀՀ կեր­պար­վես­տի նա­խա­րա­րու­թյու­նը, ո­րը կնե­րա­ռի ար­դի հայ կեր­պար­վես­տի ողջ նե­րու­ժը, իր կազ­մում կհաս­տա­տագ­րի բո­լոր կա­ռույց­նե­րը, թան­գա­րան­ներն ու բու­հե­րը, միու­թյուն­նե­րը և այլն։ Գլ­խա­վո­րը` կեր­պար­վես­տի նա­խա­րա­րու­թյու­նը, հռ­չա­կե­լով իր ռազ­մա­վա­րու­թյու­նը, կդառ­նա այն ե­զա­կի պե­տա­կան ա­տյա­նը, ո­րը կա­ռա­վա­րու­թյու­նից ստա­նա­լով ո­րո­շա­կի ար­տո­նու­թյուն­ներ, լիա­րյուն գոր­ծու­նեու­թյուն կծա­վա­լի երկ­րի ներ­սում և մի­ջազ­գա­յին հար­թակ­նե­րում ու պե­տու­թյան կող­մից դրա­մաշ­նոր­հած X գու­մա­րը կվե­րա­դարձ­նի առն­վազն կրկ­նա­պատկ­ված։

Այժմ մի քա­նի գե­րօ­րախն­դիր հարց եմ ներ­կա­յաց­նում ՀՀ ԱԺ-ի մշա­կույ­թի հանձ­նա­ժո­ղո­վի նա­խա­գահ տիար Մխի­թար Հայ­րա­պե­տյա­նի և ԿԳՄՍ-ի նա­խա­րար Ա­րա­յիկ Հա­րու­թյու­նյա­նի տե­ղա­կալ Նա­րի­նե Խա­չա­տու­րյա­նի ու­շադ­րու­թյա­նը` ակն­կա­լե­լով ող­ջա­խոհ պա­տաս­խան­ներ։
ա) Նո­րա­վարտ կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րի ճն­շող մասն ար­վես­տա­նո­ցա­զուրկ է, այն է` զրկ­ված են ստեղ­ծա­գոր­ծե­լու տար­րա­կան պայ­ման­նե­րից։ Ար­դյո՞ք հանձ­նա­ժո­ղո­վի և նա­խա­րա­րու­թյան օ­րա­կար­գում կա այս գե­րար­դիա­կան խն­դի­րը։
բ) Մի՞­թե ժա­մա­նա­կը չէ, որ ա­զատ ստեղ­ծա­գոր­ծող կեր­պար­վես­տա­գե­տի գոր­ծու­նեու­թյու­նը հա­մար­վի էա­կան ներդ­րում հան­րա­պե­տու­թյան կյան­քում, և նկա­րիչ­ներն ու քան­դա­կա­գործ­նե­րը թո­շա­կա­վոր­վեն ԱԺ պատ­գա­մա­վոր­նե­րի թո­շա­կի չա­փով։
գ) Տիար Մխի­թար և տի­կին Նա­րի­նե, գու­ցե ար­ժե, որ պար­բե­րա­բար այ­ցե­լեք նկա­րիչ­նե­րի ար­վես­տա­նոց­ներ, սուրճ խմեք նրանց հետ, հս­տա­կեց­նեք նրանց ա­ռաջ լեռ­նա­ցած ու լուծ­ման կա­րոտ խն­դիր­նե­րը և վեր­ջա­պես կռա­հեք, թե իշ­խա­նու­թյունն ու կա­ռա­վա­րու­թյունն ինչ­պես պետք է փո­խառ­նչ­վեն կեր­պար­վես­տի ժա­մա­նա­կա­կից վար­պետ­նե­րի հետ։
Տիար Մխի­թար և տի­կին Նա­րի­նե, ձեր պաշ­տո­նա­կան ան­գոր­ծու­թյու­նը լրաց­րեք վե­րո­հի­շյալ ա­ռա­ջարկ­նե­րիս շուր­ջը խոր­հե­լով։

Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 8287

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ